A LEGO játékok összefonódtak a gyermekkori kreativitással. Az építőkockák sok családban generációról generációra öröklődnek. Míg a legtöbb műanyag játék élettartama rövid, a dán vállalat nemcsak tartósságával, hanem egyre tudatosabb anyaghasználatával is kiemelkedik.
A LEGO célja, hogy 2030-ra minden elemét fenntartható
forrásból állítsa elő – legyen szó újrahasznosított, biológiai alapú vagy újra
megújuló anyagról. Ez nemcsak technológiai, hanem szemléletbeli váltás is: a
vállalat felismerte, hogy a jövő játékai csak akkor lehetnek időtállók, ha a
bolygónk is az marad.
Az egyik legizgalmasabb újítás az újrahasznosított
PET-palackok felhasználása: ezekből olyan prototípusokat készítenek, amelyek
akár teljesen kiválthatják az ABS-t (akrilnitril-butadién-sztirol) a jövőben.
Emellett a LEGO olyan anyagokkal is kísérletezik, amelyek elsőre meglepőnek
tűnnek. Ilyen a használt sütőolaj vagy a régi halászhálók. Ezek a matériák
nemcsak második életet kapnak, de segítenek csökkenteni a hulladék mennyiségét
és a fosszilis alapanyagok felhasználását.
A fenntarthatóság felé vezető út egyik fontos mérföldköve
volt a bio-polietilén bevezetése, amely cukornádból
készül. Ezt az anyagot először a növényekből, virágokból és fákból álló
díszelemek gyártásához használták, de ma már egyre több készletben
megtalálható. A cukornádból készült elemek ugyanolyan rugalmasak és tartósak,
mint a hagyományos műanyagok,
viszont gyártásuk során jelentősen kisebb a szén-dioxid-kibocsátás.
A LEGO-nál a körforgásos
gondolkodás nem ér véget a gyártósoron. Az Egyesült Államokban, Kanadában
és több európai országban már elérhető a LEGO Replay program, amely lehetőséget
ad a családoknak, hogy megváljanak a már nem használt kockáktól – anélkül, hogy
azok a szemétben végeznék.

A program lényege egyszerű: a LEGO összegyűjti a megunt
készleteket, megtisztítja, szortírozza, majd iskoláknak, jótékonysági
szervezeteknek és gyermekintézményeknek adományozza őket.
Így a játékok új
életre kelnek, és olyan gyerekekhez jutnak el, akik talán soha nem engedhetnék
meg maguknak ezeket a készleteket. A kezdeményezés eddig több millió kockát
juttatott új otthonokba – egy apró, de fontos lépés a fenntartható
játékhasználat irányába.
A LEGO mindig is a kreativitás és a problémamegoldás
szimbóluma volt. Ma már azonban a játékhoz egy új dimenzió is társul: a
felelősségteljes gyártás és fogyasztás. A vállalat példát mutat abban, hogyan
lehet a hagyományos iparágakat fenntarthatóbbá tenni – nem kompromisszumokkal,
hanem innovációval.
A szülők pedig, amikor a gyerekeik kezébe adják a színes
kockákat, egyben egy fontos üzenetet is továbbadnak:
Az építés nemcsak a
képzelet világában, hanem a valóságban is formálhatja a jövőt. A LEGO így
nemcsak játék marad, hanem a fenntarthatóság egyik legpozitívabb példája – egy
apró, műanyag kocka, amely hatalmas változást épít.


