A fekete péntek már nem csak a kedvezmények, a túlzott fogyasztás szimbóluma is lett. Évről évre rekordot döntenek az eladások, de ezek mögött hatalmas környezeti terhek húzódnak meg: többmillió tonna szén-dioxid, temérdek hulladék és mérhetetlen digitális szennyezés.
Túlzott fogyasztás és eladósodás
A fekete péntek
lényege, hogy minél több vásárlásra ösztönözzön „csak ma” és „utolsó esély” típusú üzenetekkel. Sok akció
azonban félrevezető: a vásárlók
gyakran olyan termékeket is megvesznek, amelyekre nincs is szükségük. Az
impulzív költekezés eredménye: pénzkidobás,
felesleges tárgyak és egyre növekvő eladósodás.
Szállítás: rekordkibocsátás
Európában a Black Friday hetében a
szállításból származó kibocsátás eléri a 1,2 millió tonna szén-dioxidot –
annyit, amennyit 3 500 repülőgép termel a Párizs–New York útvonalon oda-vissza.
Ennek jelentős része az „utolsó kilométeres” házhoz szállításból ered, amely a
városi közlekedésben különösen szennyező.
A mentális egészség terhei
A fekete péntek nemcsak
a pénztárcát, hanem az idegrendszert
is próbára teszi. Az agresszív reklámok, a lemaradástól való félelem (fear of
missing out, azaz FOMO) és a kapkodva
meghozott döntések stresszt, szorongást és bűntudatot okozhatnak – főleg akkor,
ha a vásárlás után rájövünk, hogy nem is volt szükségünk az adott termékre. A
jól megkötött alkuból származó elégedettség helyett sokan inkább mentális fáradtságot és kiégést tapasztalnak.
Hulladék és erőforrás-pazarlás
A fekete péntekhez
kapcsolódó tömegtermelés hatalmas mennyiségű
nyersanyagot és energiát emészt fel. Az elektronikai cikkek, ruhák és
lakberendezési tárgyak iránti megugró kereslet jelentős környezeti terhelést okoz. Az így keletkező hulladék, valamint a csomagolás nagy
része nem újrahasznosítható, így szeméttelepeken vagy a tengerekben végzi – ahol
évtizedekig, sőt évszázadokig megmaradhat.
Embertelen munkakörülmények
Ahhoz, hogy a
vállalatok ki tudják szolgálni a fekete péntek miatt megugrott keresletet, túlórát követelnek meg a
munkavállalóiktól. A raktárakban és gyárakban dolgozók számára ez az időszak
rendkívül megterhelő, és súlyosan rontja a munkahelyi jólétet és biztonságot.
Digitális szennyezés
Kevesen gondolnak rá, de a
marketingcélú e-mailek és hirdetések is komoly környezeti hatással bírnak.
Egyetlen e-mail akár 26 gramm CO₂-kibocsátást is jelenthet, a Black Friday
alatt pedig világszerte több tízmilliárd ilyen üzenet landol a postaládákban.
Ez önmagában is sok százezer tonna szén-dioxid kibocsátást eredményez, amit
„digitális szennyezésnek” nevezünk.
Visszaküldés – újabb ökológiai teher
A vásárlások körülbelül 30 %-át
visszaküldik. Ezek feldolgozása sok esetben több kibocsátást okoz, mint az első
szállítás, ráadásul a visszaérkező termékeket gyakran nem is adják el újra,
hanem megsemmisítik vagy hulladéklerakóba küldik. Ez óriási pazarlást jelent
mind nyersanyagban, mind energiafelhasználásban.
A sorozat második részében a "zöldebb fekete péntekről" beszélünk, amelyről ITT olvashat.


